Ruim twee maanden lang kan de geïnteresseerde bardienstvrijwilliger van Tennisvereniging Akkrum op deze pagina lezen hoe de planners van de bardiensten en hun collega-vrijwilligers zich een weg banen door het oerwoud van geldige redenen, dito verontschuldigingen, slappe smoezen en het eeuwige excuus van druk, druk, druk. Nonsens, honderd meter onder water heb je druk. Of in een fietsband. Niemand heeft het druk. Iedereen heeft alle tijd van de wereld. Het is maar net hoe je die indeelt en waar je je prioriteiten legt. Als je lid wordt van Tennisvereniging Akkrum, dan kies je er voor om daar tijd aan te spenderen. Niet alleen op de baan, maar ook er naast. Geen tijd? Dan speel je maar een uurtje minder. Dat is de keus die je dan maakt, U bent van harte welkom, vrijwilligers!
Begin april 2012
Een heidens karwei, het opstellen van het barrooster. Philip Schippers is er ettelijke uurtjes mee bezig geweest en plaatst alle informatie ongeveer een week voordat de competitie begint op de site. Een nieuwsbrief naar de mensen, die de eerste week bardienst draaien, gaat de deur uit. Een week later volgen de eerste aanpassingen en worden alle leden verwittigd dat de bardiensten online staan.
Naar aanleiding daarvan komen vier mails van zeer gewaardeerde leden binnen. De eerste kan niet en heeft zelf een vervanger geregeld. Super! Daar had de kantinecommissie ook om gevraagd. De tweede mailschrijver wordt de volgende dag in het ziekenhuis opgenomen, excuseert zich uitgebreid en uiteraard regelt de commissie een plaatsvervanger (Betterskip!). De derde speelt geen competitie, zou best een dienst willen draaien maar kan dan niet. Voor hem regelen we bij wijze van uitzondering ook iemand anders. En de vierde stuurt deze mail:
Op zich alle waardering dat de kantine diensten centraal geregeld worden, prima organisatie. Echter, ik speel geen competitie, heb alleen les, het lijkt mij dat de competitiespelers zelf de diensten draaien bij elkaar. Daarbij zijn wij als familie met veel vrijwilligers werk bezig, (...) Alleen kantinedienst is echt niet onze hobby. Ik zou het daarom op prijs stellen als je ons niet zou willen indelen, en ook op het voor mij onmogelijke tijdstip, iemand anders indeelt.
We hebben iemand anders geregeld, maar:
(1) Graag zelf een vervanger regelen als je niet kunt. Dat is de vraag van de kantinecommissie aan iedereen.
Zaterdag 7 april 2012
Ons hoofd bardienstplanning is net terug van een weekje hard werken in het buitenland en heeft nog geen kans gezien om een vervanger voor de in het ziekenhuis opgenomen Olga de Groot te vinden. Een van de kantinecommissieleden springt bij en start de dienst op. De volgende bardienstvrijwilliger heeft keurig een vervanger geregeld en de rest komt ook opdragen. Hoera, de eerste dag is geslaagd! De voorzitter neemt het pûdsje mee, want Paasmaandag wordt er een competitiewedstrijd gespeeld en dan moet de kantine ook open.
Dinsdag 10 april 2012
Nieuwe schema maar eens bekeken. Oeps, er staan mensen op die aan het werk zijn als ze een dienst moeten draaien. De eerste maar even snel gemaild, niet wetende dat ze al een ander had geregeld (2). Voor de zekerheid een van de spelers gebeld met de vraag of ze zelf het pûdsje bij Freddy's Schoen & Sport willen halen, niet wetende dat de aanvoerster 's ochtends al bij Freddy's Schoen & Sport is geweest. Tevergeefs, want de begeleiders van het team, dat onverwacht op Paasmaandag speelde, had het pûdsje nog niet bij Freddy's Schoen & Sport gebracht. De aanvoerster klopte bij Anne Sijbesma aan, die zijn pûdsje en sleutels beschikbaar stelde. En later weer keurig terugkreeg.
(2) Zodra je iemand anders regelt, graag even doorgeven aan de kantinecommissie, zodat het schema kan worden geactualiseerd.
En daar komt de volgende mail binnen:
Eigenlijk speel ik trouwens geen competitie maar val ik af en toe in; word je dan ook automatisch voor de kantinediensten ingedeeld?
En een antwoord:
In eerste instantie zetten we alle competitiespelers in. Als we daar niet genoeg aan hebben, dan doen we een beroep op de invallers. En inmiddels hebben we ook al bestuursleden gevraagd. Als we dan nog niet genoeg hebben, komen de andere leden aan bod. De ledenvergadering heeft zich in het begin van deze eeuw uitgesproken dat alle leden geacht worden een vrijwilligerstaak te draaien. Ze mogen bij secretariaat@tvakkrum.nl opgeven welke klussen ze het leukst vinden en welke minder leuk. De kantinedienst kan worden afgekocht voor 25 euro. Een aantal leden maakt van die mogelijkheid gebruik.
Woensdag 11 april 2012
Geen bericht, goed bericht. Voorzichtig inschattend is alles goed verlopen
Wel heeft onze bardienstplanner Philip Schippers te kennen gegeven voorlopig even te stoppen met het regelen van de bardiensten. Door de week komt ie er vanwege buitenlandse projecten voor zijn baas niet aan toe. Alex de Haan pakt in eerste instantie de mikmak op. Als backup staat Corinne Bos paraat.
Donderdag 12 april 2012
Hoera! De kantnecommissie heeft een fout gemaakt. Zo maar iemand ingedeeld zonder 'm in te seinen. Een onvergeeflijke fout natuurlijk, vooral toen we de betrokkene een pittige mail stuurden. Een mooi leermoment, want je komt er achter dat er nog leden zijn die de website niet - regelmatig - lezen en evenmin op de digitale nieuwsbrief zijn geabonneerd. Enfin, we hebben omstandig excuses aangeboden en hopen maar dat ie lid blijft.
Minder mooi was dat het pûdsje weer eens niet bij Freddy's Schoen en Sport was gebracht. Dat betekende dat opnieuw Anne Sijbesma mocht aantreden met het reservepûdsje. Hij was zelf aan het tennissen voor de voorjaarscompetitie, dus eega Anneke nam de honneurs waar. Daarna is het goed geregeld.
Wordt vervolgd...